Brede School West – 2014
Genomineerd voor de RAP architectuurprijs 2015
Frencken Scholl Architecten + Carin Jannink (landschap)
Gemeente Leiderdorp
2014
Leeuwerikstraat 2, Leiderdorp, Nederland
De Brede School West in Leiderdorp bestaat uit drie gebouwen. In een daarvan is Daltonschool De Leeuwerik gevestigd, in een ander gebouw zit basisschool OBSG Prins Willem-Alexander met de Stichting Kinderopvang Leiderdorp. In het middelste gebouw zit een NOC*NSF gecertificeerde sportzaal en vier ‘wissel’-lokalen die door beide scholen gebruikt kunnen worden. Het uitgangspunt van een brede school is om instellingen die zich bezighouden met opgroeiende kinderen dichter bij elkaar te brengen. De onderlinge samenwerking en de meer uitgebreide interactie met de omgeving komen de opvoeding van de kinderen ten goede.
De Daltonschool en de openbare school hebben verschillende leermethodes. Door het gebouw in drie delen op te splitsen, heeft de architect ervoor gezorgd dat het gebouw perfect aansluit bij de leerconcepten van beide scholen. De lokalen van de Daltonschool kijken uit op een plein. Per vier lokalen (twee op de begane grond en twee op de verdieping) is steeds een eigen entree gemaakt met garderobe en toiletten. De kinderen komen daardoor bijna direct in de eigen klas. De rust in de klassen en op het plein wordt daarmee gewaarborgd. Dit is van belang omdat zelfstandig werken en leren op je eigen niveau meer nadruk krijgen binnen het Daltonsysteem. De openbare school heeft een meer klassikale benadering met een centrale entree.
In het middelste gebouw zijn de gemeenschappelijke sportzaal en de gemeenschappelijke aula gelegen, evenals de wissellokalen die door beide scholen gebruikt worden.
Stedenbouwkundig heeft de architect de maat en de vorm van het schoolgebouw goed afgestemd op de omliggende woonwijk met twee-onder-een-kap-woningen. De vorm van de school past bij het speelse gedrag van kinderen op de basisschool. De sportzaal is wat rechter, de andere gebouwen zijn ronder. De gevels zijn verticaal geleed Het gebouw is zo opgezet dat kinderen er gemakkelijk de weg in kunnen vinden. De vorm van de school is dusdanig gekozen, dat ’s winters zoveel mogelijk warmte binnen blijft. Voor de zomermaanden zijn geen airco’s nodig, omdat de delen van het gebouw die in de warme maanden open zijn aan de noordzijde van het gebouw zijn geplaatst. De bomen die dicht bij het schoolgebouw zijn zorgen voor koelte en schaduw. Er is ventilatie, maar de ramen kunnen ook open.
Bij het ontwerp is goed geprobeerd om de toekomstige onderhouds- en energiekosten zo laag mogelijk te houden. Het hout van de gevelbekleding is thermisch behandeld om de levensduur te verlengen. De aluminium kozijnen vergen weinig onderhoud.