Leiden is in beweging. Auto’s, fietsen, bussen en treinen brengen de Leidenaar en bezoekers van de stad daar waar ze zijn moeten. Maar hoe bewegen we ons in de toekomst door de stad? Oftewel: wat is de toekomst van mobiliteit in Leiden? Tijdens Stadscafé #13 doken experts en publiek in dit veelomvattende en futuristische onderwerp.
Het was een avond die de tongen op een positieve manier losmaakte. Een avond waarop uitgesproken meningen en visies niet onder stoelen of banken werden gestoken en de basis vormden voor een mooie inhoudelijke discussie. Maar het was ook een avond in een nieuwe setting, op een nieuwe locatie en met nieuwe programmaonderdelen.
Een inkijkje zonder beeld
“Ik ga u vragen de ogen dicht te doen”. Zo trapt Martin Verwoest, stedenbouwkundige bij de gemeente Leiden, de avond af. In het nieuwe onderdeel Stadhuis Talks nam hij de aanwezigen mee in de ‘ins’ en ‘outs’ van het stadhuis. Aan de aanwezigen de vraag om met de ogen dicht mee te dromen over stedenbouwkundige vraagstukken waar de gemeente Leiden mee speelt.
Een gezond stukje Daktivatie
“Ga het dak op en benut dakkansen“, aldus spreker Wessel Tiessens. Tijdens het Jaar van het Dak wil hij zoveel mogelijk mensen motiveren en activeren hun dak te vergroenen in de breedste zin van het woord. De Dak Doener zal de komende edities van Stadscafé het publiek voorzien van een bak vol inspiratie en concrete tips.
Walkability: de toekomst van stedelijke mobiliteit?
Als hoogleraar ‘urban design’ aan de TU Delft en partner bij het bureau Posad Maxwan heeft Rients Dijkstra wel iets te zeggen over stedelijke mobiliteit. Aan de hand van twee projecten toonde hij zijn duidelijke visie op de stedelijke mobiliteit van de toekomst, waarbij hij pleitte voor wandelen als basis van het stedelijk vervoer. “We moeten niet alleen denken aan het overstappen van auto naar fiets, maar ook aan de overstap van fietsen naar lopen”, zo stelt hij. Zo zou wat hem betreft ook het stallen van fietsen naar de buitenring van het centrum moeten worden verplaatst. Tevens deelde Dijkstra zijn ideeën over zelfrijdend vervoer, want “dit gaat gebeuren”, zo benadrukt hij.
De visie van Dijkstra vormt een mooie basis voor het afsluitende debat. Het onderwerp leeft en de meningen en visies van de aanwezigen worden in goed tempo afgewisseld. Wordt er in de plannen ook nagedacht over mensen die niet mobiel zijn? En moeten we niet eerst eens van auto naar fiets, voordat we het over wandelen gaan hebben? Maar ook hier benadrukt Dijkstra nogmaals de voordelen en belangen van voortbewegen te voet. Er wordt gesproken over zelfrijdend vervoer, verder van je bestemming parkeren en deelauto’s. En kunnen we met de denkkaders van nu eigenlijk wel nadenken over de behoeften die pas over 30 jaar zullen spelen? Zo was er genoeg stof tot nadenken en meer dan genoeg gespreksstof voor de borrel na afloop.